Jak mieć uporządkowany i zorganizowany dom?

Organizacja to równanie uwzględniające czas, przestrzeń, pieniądze i wysiłek. Wydajność to nasz okrzyk bojowy. Chcemy jak najmniejszej liczby kroków i najmniejszego wysiłku. W przeciwnym razie, nawet jeśli raz usuniemy bałagan, nie będziemy go utrzymywać. Postępuj zgodnie z tym przewodnikiem i zorganizuj swój dom raz na zawsze.

  1. Pamiętaj o głównych zasadach
    Aby utrzymać porządek, użyj następujących zasad w każdym pokoju w domu:
    • Zmniejsz ilość rzeczy, które posiadasz. To najbardziej bezpośrednia droga do efektywnego organizowania.
    • Bądź zaradny. Kiedy masz mniej, znajdziesz bardziej kreatywne sposoby korzystania ze swoich rzeczy.
    • Bądź elastyczny. Jeśli okaże się, że nie masz czegoś, czego potrzebujesz, nie uginaj się i nie kupuj nowych rzeczy pod wpływem emocji.
  2. Inwentaryzuj swoją kuchnię
    Wyeliminuj nadmiar pojemników do przechowywania. Lepiej pozwolić, aby mięso było przechowywane w zbyt dużym pojemniku, niż mieć 50 plastikowych pudełek bez pasujących pokrywek zapychających szafkę i lodówkę. Jeśli zabraknie pudełka, użyj plastikowego opakowania, torebek zamykanych na suwak lub folii aluminiowej. Lub zjedz resztki, aby uwolnić dostępne pojemniki.
    Pozbądź się talerzy i misek o różnych rozmiarach i wzorach i kup jednolity zestaw. Gdy wszystkie naczynia są takie samej wielkości, łatwo jest załadować i opróżnić zmywarkę lub suszarkę. Łatwiej też mieć porządek w szafkach.
  3. Nie potrzebujesz tak wielu butów
    Jak utrzymać porządek w butach, nie powodując, że system jest tak przytłaczający, że jest ignorowany? Dla wielu osób przydatne jest przechowywanie każdej pary butów w osobnym, przezroczystym pudełku, jednak to rozwiązanie zajmuje dużo miejsca. Jest inne, łatwiejsze – zmniejsz liczbę posiadanych butów, tak, byś łatwo mógł znaleźć te, których akurat szukasz. Możesz również schować na antresolę lub strych buty zimowe, kozaki zajmują dużo miejsca i łatwo powodują bałagan w szafce z butami.
  4. Nie chowaj głęboko koszy na śmieci
    Jeśli twoja rodzina zostawia śmieci w kuchni lub salonie, wygodniej jest je wyrzucić, jeśli kosz na śmieci jest pod ręką. Jeśli gotujesz i robisz przy tym ogromny bałagan, wystaw kosz na śmieci z szafki na podłogę, w ten sposób będziesz mógł szybko pozbywać się śmieci, a kuchnia nie pogrąży się w totalnym nieładzie.
  5. Zaprowadź porządek w skarpetkach
    Konieczność znalezienia pasującej do siebie pary skarpetek to zmora większości mężczyzn lub ich partnerek. Skarpetki ciągle się gubią, giną. Ponieważ szkoda nam ich wyrzucać, pakujemy niesparowane skarpetki do reklamówki i wrzucamy do szafy, by później o nich zapomnieć. Jak rozwiązać ten problem? Zacznij od pozbycia się wszystkich skarpet i kupowania nowych tylko w dwóch najczęściej używanych kolorach. Już nigdy nie będziesz musiał dopasowywać i toczyć skarpet.
  6. Nie niszcz wszystkiego
    Umieść kosz w swoim biurze i w miejscu do odrabiania lekcji przez dziecko. Będziesz mógł na bieżąco pozbywać się niepotrzebnych papierów i dokumentów. Nie przechowuj niepotrzebnie popłaconych faktur i pokwitowań, które masz zwyczaj zatrzymać „na wszelki wypadek”. Jednak nie wyrzucaj bez namysłu wszystkiego, co popadnie. Jest dużo ważnych dokumentów, takich jak dokumenty notarialne, świadectwa ukończenia szkół i kursów, czy dokumentacja medyczna. Ponieważ papiery leżą płasko, nie zajmą zbyt wiele miejsca. Miej je uporządkowane tematycznie i chronologiczne, by w razie potrzeby wiedzieć, gdzie szukać.
  7. Priorytet pokoju zabaw
    Umieść zabawki takie jak LEGO w pojemnikach, które są płytkie i szerokie, aby dzieci nie musiały ich zrzucać, aby znaleźć to, czego chcą. Pozbądź się nadmiaru zabawek. Kiedy twoje dziecko ma ich mniej, będzie częściej korzystało z tych, które posiada. Kiedy się zepsują, możesz kupić nowe. To wszystko sprawi, że Twój dom będzie uporządkowany. Spraw, żeby dzieci postrzegały sprzątanie jako zabawę i wyzwanie, na przykład ustaw minutnik na trzy minuty i poproś dzieci, aby ścigały się, ile mogą posprzątać w tym czasie. Będziesz zaskoczony!
  8. Przestrzegaj złotej reguły
    Złotą zasadą organizowania jest to, że wszystkie przedmioty muszą być przechowywane w wyznaczonym do tego miejscu. Twoim celem powinna być pusta półka i przestrzeń w szufladzie. Zaplanuj czas w swoim kalendarzu, przejdź przez każdy pokój w domu i działaj. Zacznij od podłóg, następnie przejdź do powierzchni, a następnie opróżnij szuflady i wnętrza. Sypialnia zajmie dwa dni, kuchnie trzy. Jeśli potrzebujesz pomocy po raz pierwszy, zatrudnij profesjonalnego organizatora. Umiejętności, których się uczysz, mogą wystarczyć do przejścia przez dom.
  9. Poświęć 3 minuty każdego dnia
    Na świecie nie ma systemu organizacyjnego, który działałby, gdyby nie był utrzymywany. Celuj w system lub poziom rzeczy, które pozwolą ci posprzątać dowolny pokój w ciągu trzech minut. Następnie, po obiedzie, zabierzcie się za porządkowanie razem z rodziną. Zanim usiądziesz przed telewizorem lub położysz się z książką, przejdź się po mieszkaniu i odłóż wszystko na miejsce, aby nie zostawiać tych rzeczy na czas przed snem, gdy jesteś zbyt zmęczony, aby się ruszyć.
  10. Mniej znaczy więcej
    Jeśli zamierzasz zmniejszyć liczbę przedmiotów w domu, abyś mógł posprzątać w ciągu trzech minut, nie przynoś nadmiaru rzeczy do domu. Ustal zasadę, że nie kupuje się niczego, co nie znajduje się na liście zakupów. Jeśli jesteś w sklepie i myślisz, że możesz potrzebować mleka, nie kupuj go, jeśli nie ma go na liście. Oszczędza to posiadania nadmiaru produktów i zachęca rodzinę do bycia odpornym na jedzenie tostów zamiast płatków zbożowych. Jeśli jesteś w sklepie i widzisz dużą promocję, nie korzystaj z niej, jeśli produktu nie masz na liście. Pozbądź się nawyku „topienia” pieniędzy na rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebujesz lub nie możesz użyć przed datą ich wygaśnięcia.
  11. Ustal procedury
    Codzienne wymyślanie procedury sprzątanie może być wyczerpujące i wprowadzać chaos. Zamiast tego twórz systemy, które wspierają twoje nowo zorganizowane życie. W środku tygodnia . Pozwoli to uniknąć gromadzenia się papieru na biurku i ułatwi zapamiętanie. Jeśli zapomnisz o jednym tygodniu, kiedy nadejdzie kolejna środa, poczujesz pilną potrzebę, aby to zrobić. A potem możesz zrelaksować się przez resztę tygodnia, ponieważ będziesz wiedział, że masz ustalony czas na zapłacenie rachunków.
  12. Korzystaj ze wsparcia
    Użyj timera, aby pomóc dziecku posprzątać pokój. Zatrudnij sąsiada, który pomoże ci posprzątać garaż. W pracy połącz siły z kimś, kto potrafi motywować i jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań. Kiedy szukasz systemów usprawniających swój dom, zadaj sobie pytanie: „Czy to jest wydajne? Ile pracy to zajmuje? Czy mogę to zrobić w jednym kroku?” Skorzystaj z tego przewodnika jako szablonu i dostosuj do swojego życia.